Roodlichtnegatie (Wibautstraat)

Voor onze opdrachtgever (Programma Verkeersveiligheid Amsterdam) moesten wij de infrastructuur aanpassen op het kruispunt bij het Wibautstraat. De afgelopen jaren is het verkeer in Amsterdam sterk genomen. Door deze toename is de verkeersveiligheid sterk afgenomen. In Amsterdam-Oost heeft de gemeente een gebiedsplan met verschillende prioriteiten opgesteld, waaronder het verbeteren van de openbare ruimte en de verkeersveiligheid. Studenten aan de HVA (Hogeschool Van Amsterdam) hebben aangegeven dat ze het oversteken van de weg zeer gevaarlijk vinden. Zij vinden het oversteken van de dubbele rijbaan met stoplichten, zebrapaden en vluchtheuvel oncomfortabel. In één keer oversteken is alleen maar mogelijk als de voetganger en fietser het rode stoplicht bij het tweede oversteekpunt negeren. Een stop maken bij een vluchtheuvel kost volgens hun te veel tijd. Zij eisten een groen licht bij allebei de oversteekpunten zodat ze de weg in één keer kunnen oversteken ongeacht de fiets- of looprichting. Helaas botst dit voorstel met het uitgevoerde idee: ‘een groene golf in beide richtingen voor automobilisten in de Wibautstraat’ dus daarom zijn wij hier niet verder op ingegaan. Onze onderzoeksvraag luidt: ‘Hoe of waarmee kan het gedrag van fietser en voetganger worden beïnvloed, zodat zij zelf, door hun gedrag, voor een veilige verkeerssituatie kunnen zorgen bij het oversteken van kruispunten op de Wibautstraat in Amsterdam, die momenteel door verkeerslichten wordt geregeerd?’. Ik heb dit gedaan in een groepje van drie.

In ons vooronderzoek hebben wij heel goed gekeken naar de huidige situatie op het kruispunt. We hebben zelfs een interview afgelegd met iemand die nabij het kruispunt werkt. De geïnterviewde vond het kruispunt helemaal niet veilig, omdat het heel druk is en bijna niemand zich aan de verkeersregels houdt. De geïnterviewde vond fietsers het grootste probleem, want ze stoppen volgens haar nooit bij zebrapaden waardoor voetgangers aangereden worden. Ze vond ook dat scooters een groot probleem waren, omdat zij niet meer wisten of ze op het fietspad of op de weg moesten rijden door de nieuwe verkeersregel. Ze zijn te snel voor het fietspad en te langzaam voor de weg. Wij hebben zelf ook nog een klein onderzoek gedaan door over te steken op dit kruispunt en we merkte dat fietsers niet stopten en dat voetgangers vaak ook door rood rennen.

We hebben uiteindelijk twee analyses gedaan. Onze analyse voor fietsers: De meeste fietsers stoppen niet bij zebrapaden of voor haaientanden waardoor er ongelukken kunnen komen. Fietsers gaan vaak spookrijden (de verkeerde richting op) en ze stoppen midden op het fietspad om op hun telefoon te gaan. Fietsers gaan door rood, omdat het stoplicht te langzaam op groen gaat. Onze analyse voor voetgangers: Voetgangers zijn vaak aan het jaywalken. Als mensen de tram of metro willen halen gaan ze door rood rennen. Ze staan vaak maximaal maar een minuut bij het rode stoplicht en als het dan niet groen wordt lopen ze door rood.

Ons eindproduct was uiteindelijk heel uitgebreid en we hadden heel veel oplossingen. We hebben gekozen voor LED-lichtjes bij het zebrapad, de stopstrepen en haaientanden. Ze zijn vaak niet goed te zien en vooral niet in het donker dus als ze licht geven stoppen mensen eerder en vaker. Hierdoor gaan minder mensen door rood. We hadden ook een idee om een stoommachine bij de zebrapaden voor voetgangers te plaatsen. Als je door rood probeert te lopen komt er stoom uit (hergebruikt water) waardoor je een schrikreactie krijgt en het niet nog eens probeert. Je stapt naar achter en gaat niet meer door rood proberen te lopen. We hebben uitgevonden dat het stoplicht veel langer op rood staat dan dat het op groen staat. Hierom hebben we bedacht om infraroodstraling te gebruiken: hoe meer mensen bij het stoplicht, hoe sneller het op groen gaat. Veel mensen gaan namelijk uit irritatie door rood. Door de lichaamswarmte te meten weten we dat er steeds meer mensen bij het stoplicht staan dus hoe meer lichaamswarmte er aanwezig is hoe sneller het stoplicht op rood gaat. Ik vond dit een hele leuke opdracht en heb er veel plezier in gedacht om een maquette te maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s