Project: Onderweg naar een klimaatbestendig Nederland

Onze opdrachtgever (WOW; Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders; Water Ontmoet Water) wilde dat er een bouwkundig ontwerp van een gerenoveerd of vernieuwd klimaatbestendig en duurzaam infrastructureel kunstwerk en een bijbehorende effectrapportage voor de directe omgeving. Ik heb met een groepje van vier gekozen om de Amsterdamse brug klimaatbestendig te maken. De klimaatverandering gaat sneller en komt in grotere hevigheid dan gedacht. Nederland krijgt steeds vaker te maken met extreme buien, hagel en onweer. Er komen ook langere periodes van droogte en meer hittegolven. Het zal minder gaan vriezen en het tempo waarmee de zeespiegel stijgt, gaat omhoog. Deze klimaatverandering maakt het noodzakelijk dat we, om de veiligheid nu en in de toekomst te kunnen waarborgen, onze infrastructuur moeten aanpakken en aanpassen. Ons project heet Onderweg naar een klimaatbestendig Nederland.

Tot 2085 zal de temperatuur tussen de 1,7 en 3,7 graden stijgen. De hoeveelheid neerslag stijgt met ongeveer 2,5 procent per graad opwarming, terwijl het aantal neerslagdagen nauwelijks zal gaan stijgen. De zeespiegel zal tot 2085, 15 tot 30 cm stijgen (Bron: KNMI). Hierdoor heeft mijn team zich gericht op de klimaatfactoren: droogte, hitte, zeespiegelstijging, bodemdaling en extreme regenval.

Tijdens ons vooronderzoek zijn we erachter gekomen dat een aantal klimaatbestendige materialen: herwonnen hout, natuursteen, gerecycled metaal, schapenwol, bamboe, profielplaten, beton, staal, ‘thirsty concrete’ water absorberend asfalt en sloopmateriaal zijn. Bovendien is het handig om circulair en biobased te gaan bouwen. We zijn zelf ook nog naar de Amsterdamse brug gegaan om de huidige situatie van dichtbij te zien. Onze brug moest aan een aantal eisen voldoen, zoals:

  • Het moet veilig zijn.
  • De gerenoveerde brug moet veel gewicht kunnen houden.
  • De gerenoveerde brug moet betaalbaar zijn.
  • De gerenoveerde brug moet duurzaam zijn.
  • De brug moet bestendig zijn tegen overstromingen.
  • Het asfalt mag niet beschadigd worden door de hitte.
  • De gerenoveerde brug moet brandbestendig zijn.
  • De brug moet niet blank komen te staan bij de stijging van de zeespiegel.
  • Er moet genoeg plaats zijn op de brug voor: fietsers, automobilisten & voetgangers.
  • De brug moet op een hoogte staan, waardoor er nog steeds schepen onderdoor kunnen.

Ons definitief idee was een brug die automatisch twee meter omhoog kon bewegen in geval van overstromingen. De energie waarmee de brug omhooggetrokken wordt is opgewekt van zonnepanelen die geïnstalleerd zijn op het fietspad. Een deel van de voorkant en de achterkant van de brug gaat ook omhoog zodat er nog steeds overheen gereden kan worden. We hebben voor twee meter gekozen, zodat het ook nog mogelijk is voor fietsers/voetgangers om over de brug heen te gaan. Onze brug heeft watersproeiers tegen de droogte en hitte. Door deze sproeiers wordt de brug afgekoeld en zal het niet gaan scheuren. Voor de sproeiers moet natuurlijk ook energie opgewekt worden en dat gaat aan de hand van (kleine) aerodynamische windmolens onder aan de brug. Het water uit de sproeiers is ook gewoon hergebruikt regenwater dat opgevangen wordt. Bovendien is de reling van de brug van bamboe gemaakt, omdat dit duurzamer is. Het is sterk en zorgt voor minder CO2 uitstoot. Ik heb dit ervaren als een leuk, relevant project en ben blij met het eindresultaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s